středa 20. května 2015

Ožením se bez maturity



Jsem ve čtvrťáku na gymplu, maturitu mám na krku. Lidé mě mohou pokládat za společenskou nicku a před patnácti dny jsem měl svatbu. To jsi jako musel? Asi tak zní otázka většiny lidí, která nechápavě vrtí hlavou. My jsme ale s mojí ženou jednoduše chtěli. Možná si o nás budete myslet, že jsme podivíni, zamilovaní naivové a kontroverzní fanatici, kteří se zřekli sexu před svatbou a už to nemohli vydržet. Budiž, máte na to právo. Člověk si občas tvoří rychlé závěry, aby o věcech nemusel déle uvažovat. Taky to dělám. Každopádně mě naše deviace postavila před společenskou představu o manželství, která mnou naprosto otřásla. Tato konfrontace mi ale současně nastínila odpověď na otázku, kterou si už dlouho pokládám, a to proč se manželství rozpadají.

Očekávání numero 1: Vojtíšku, dostuduj, a pak si vyskakuj

Ženit se bez ukončeného vzdělání je zkrátka magořina. Začne to tím, že vám je teprve dvacet a že by bylo fajn mít aspoň tu maturitu. Rozumím, však ji mám nadosah. Když má tazatel pomyslnou fajfku u středoškolského vzdělání, začne se vyptávat, kam půjdu na vysokou, a zajímá ho, jestli by nebylo lepší počkat. Moje odpověď je ne. Když se mi ženil brácha na vysoké, zkoušeli na něj zase to, jestli by nebylo lepší počkat, až bude mít titul. Já vám povím, co si o tom myslím: na manželství není nikdy vhodná doba. Když budete mít školu hotovou, budou se vás blízcí ptát, jestli by nebylo lepší počkat, až si najdete práci, potom se hranice posune kamsi do neznáma, až budete mít lepší, jak nástupnický plat, abyste zajistili rodinu a tak dál a tak dál. Jenže tou dobou vám už bude pětatřicet a zjistíte, že jste se měli oženit tenkrát kdysi dávno, když jste svoji ženu skutečně milovali a chtěli jste na tom svůj vztah společně vybudovat. 

„Já vám povím, co si o tom myslím: na manželství není nikdy vhodná doba."


Když už tedy mluvím o tom, jak se mi to nelíbí, rád bych zmínil i náš přístup k věci. Pro nás je studium důležité, chceme v něm pokračovat a oba se na vysokou těšíme, pokud ale uvidím, že manželství nejde skloubit s takovým způsobem života, jsem ochotný začít pracovat. Moje žena mi je totiž milejší, než abeceda před jménem.

Existenční očekávání

Druhá nejdůležitější věc na světě hned po studiu jsou pro lidi peníze. Chápu, že to s námi myslí hrozně dobře a že mají starost, z čeho budeme žít. My k tomu současně nemůžeme přistupovat lehkovážně, protože i přes brigádu se nám příspěvky od rodin hodí. Stále se ale nemůžu zbavit pocitu, že se na svůj majetek jako společnost ohromně fixujeme. Když už jsme ty finance druhým objasnili, přijde na to, kde budeme bydlet, a následuje otázka, co si počneme, když manželka otěhotní.

Předpoklad třetí: Radši si ten sex zkuste a pro jistotu kohabitujte!

Současná móda je žít s někým na hromádce. Tento jev se už rozšířil natolik, že mu sociologové museli najít speciální název. Pokud tedy vaši přátelé kohabitují, už víte, odkud vítr vane. Co se nás týče, překvapilo mě, kolik známých nám navrhovalo zkusit společně žít předem. Nerozumím tomuhle trendu. Je jasné, že se lidé musí sžít a že od začátku nebude všechno stoprocentní, tak proč zkoušet něco, co vlastně ani hned fungovat nemůže?
Aby toho nebylo málo, nesmí chybět zmínka o sexu, protože starostlivci vyjadřovali obavu, jestli nám bude vyhovovat i náš sexuální život a jestli bychom si to neměli předem ozkoušet. Takový návrh považuji za naprosto irelevantní. Vzhledem k tomu, že jsme nikdy předtím nikoho neměli, tak nemáme na sex žádné nároky a svůj pohlavní život můžeme žít bez předem vtisknutých návyků. Nemluvě o tom, že nechápu, když jeden a ten samý doporučuje sex zkusit předem, a potom se ptá, co si počneme, jestli budeme mít dítě. Ještě k tomu zkoušení před svatbou jsem si vzpomněl na moji rozvedenou kamarádku, která se zmiňovala o tom, že člověk si často tvoří tělesné návyky, které mu pak znepříjemňují pohlavní život s jiným partnerem.

Upřímnou soustrast snoubenci

Pokud jde o samotný obřad, rozlučte se s tím, že svatba je den ženicha a nevěsty. Dnešní uzavírání sňatků je společenská a kulturní záležitost, do které každý z vašich blízkých bude chtít promítnout své očekávání. Připravte se na sáhodlouhé domlouvání s vašimi rodinami o datu svatby, protože sňatky je potřeba uzavírat v létě za teplého sluníčka a hřejivých tónů matky přírody. Počítejte i s tradicí, bez které to nebude ono a hezké! Samozřejmě, že jaký si to uděláš, takový to máš, ale tohle jsou další super věci, které vám dokáží svatbu náramně zpříjemnit.


„Rozlučte se s tím, že svatba je den ženicha a nevěsty. Dnešní uzavírání sňatků je společenská a kulturní záležitost!"


Když se celkově zamyslím nad dojmy z našeho sňatku, které nám společnost připravila, mám pocit, že na svatbu je buď vždycky moc brzo – vždyť to jsou ještě děti! Nebo až moc pozdě – no konečně do toho praštili! Každopádně nejvíc mě zaskočil konzervatismus a nesouhlas některých mých katolických přátel. Myslel jsem si, že zrovna oni by mohli mít radost. Nakonec mě překvapilo, že naši svatbu vzali ze všech nejlíp mí spolužáci a kamarádi, pro které jsem si myslel, že budeme nepochopitelní. Chtěl bych jim touto cestou vyjádřit veliký dík, protože díky nim jsem si ten náš velký den opravdu užil!

Jak je to s těmi rozvody?

A na závěr má odpověď na to, proč se manželství rozpadají. Jak tak sleduji rady kolem svatby, zdá se mi to prosté a jednoduché. Jestliže manželství bylo cestou ke společnému životu dvou lidí, dveřmi k sexu a úplnému osamostatnění, pak nemůžeme očekávat, když si tyto věci dopřejeme předem, že takový závazek bude mít ještě význam. Dřívější striktní zásady instituci manželství ochraňovaly, protože s ním člověk mohl očekávat vstup do něčeho nového, co mělo cenu si udržet, protože nikde jinde to člověk nezískal, a když se snažil, sklidil puritánské pohrdání. Když si ale řekneme, že glejt na lásku nepotřebujeme a prostě vstoupíme do intimního vztahu, nic nám nebrání jít dál, když se nabažíme. Necítíme hlubší odpovědnost, a proto se nám snáz druhý člověk opouští.

Druhý důvod rozpadu manželství může být viděn v parazitech, kteří se nabalují na ten veliký den slávy. Je jím majetek, honosný průvod aut, třpytivé zlato, snaha mít to za každou cenu uchvacující, hostina jak na královském dvoře -> zkrátka společenská komedie, ze které je nejméně cítit vřelost vztahu nevěsty s ženichem. Nejde o to, že některé věci k svatbě neodmyslitelně patří, jde o to, že se stanou předmětem zájmu namísto svatebčanů. Při tom svatebním shonu mi David, se kterým děláme rozhovory Subjektiv, poslal odkaz na článek, který statisticky prokazoval závislost ceny svatby na rozvodovosti. Podle mě se jedná o úsměvný článek, který by na závěr mohl podtrhnout to, co jsem tu nastřelil jako možné důvody. 


Subjektiv o svatbě: 


- - - -
Nedávno zveřejněno na tomto blogu:

Žádné komentáře:

Okomentovat